Miljoenenclaim voor Ever Given

 

De eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen KK en zijn verzekeraars (schadeverzekeraar UK P&I Club en diens herverzekeraars) kijken aan tegen schadeclaims afkomstig van het SCA (Suez Canal Authority) wegens geen inkomsten gedurende die 6 dagen, een schadeclaim van de Egyptische Overheid wegens schade aan het kanaal zelf, en uiteraard ook van andere boten, wiens route aanzienlijk werd vertraagd.

6 dagen vast in het Suezkanaal

Nieuwsagentschap Reuters meldt dat er tien sleepboten nodig waren om het schip weer min of meer in de vaarrichting te krijgen, in een actie gecoördineerd door de SCA en de Nederlandse firma Smit Salvage. Het Suezkanaal was sinds dinsdag 23 maart geblokkeerd door het 400 meter lange containerschip Ever Given. Dat schip lag diagonaal in het kanaal en zat aan de voor- en achterkant vast, omdat de zijkanten van de waterweg minder diep zijn. Op maandag 29 maart slaakte iedereen een zucht van opluchting toen het schip eindelijk loskwam.

File nog niet opgelost

Volgens de beheerder lagen 369 schepen te wachten op doorgang door het kanaal. Die boten zullen zo snel mogelijk in konvooi door het Suezkanaal varen. ‘We willen geen seconde verliezen’, aldus de voorzitter van de kanaalbeheerder. Volgens de topman van SCA zou het 3,5 dagen duren voor het laatste wachtende schip het Suezkanaal heeft doorvaren. Per dag zouden een honderdtal boten kunnen doorvaren.

Schadeclaims niet te overzien

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel gaat via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. De blokkade had dan ook al een merkbare impact op de wereldhandel. 

De eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen KK en zijn verzekeraars (schadeverzekeraar UK P&I Club en diens herverzekeraars) kijken aan tegen schadeclaims afkomstig van het SCA (Suez Canal Authority) wegens geen inkomsten gedurende die 6 dagen, een schadeclaim van de Egyptische Overheid wegens schade aan het kanaal zelf, en uiteraard ook van andere boten, wiens route aanzienlijk werd vertraagd. Het gaat uiteraard niet enkel om vrachten met eindproducten, maar ook grondstoffen en halfafgewerkte producten.

Olietankers met ruwe en geraffineerde olie bijvoorbeeld, die dan weer gebruikt worden in verdere productieketens, en op hun beurt productievertragingen in verschillende sectoren als gevolg hebben. Of vrachten met levende dieren, die niet voorzien zijn van voldoende water en eten. Kortom, de schadeclaims zijn niet te overzien. Wellicht zal het jaren, misschien zelfs 10 tallen jaren duren, tegen dat er uitspraken zijn in dit dossier en de schadeclaims vergoed zullen worden.